Alyson Noël
ISBN 978 90 218 0762 1
Luitingh-Sijthoff
Reeds verschenen
****
Deze recensie is ook verschenen op hebban.nl.

Alyson Noël is bekend van de serie De Onsterfelijken waarvan wereldwijd zes miljoen boeken zijn verkocht. Bestemming is het eerste deel in haar vierdelige serie Soul Seekers dat in 2012 verscheen bij uitgeverij Luitingh-Sijthoff. Er is door Cheyenne Enterprises een optie genomen op de filmrechten van de serie. Bestemming gaat over Daire die bestemd is om met haar magische krachten het evenwicht op aarde in stand te houden.

Daire Santos wordt geplaagd door visioenen. Wie is die jongen in haar dromen met de blauwste ogen ter wereld? Daires grootmoeder vertelt haar dat ze toegang heeft tot de wereld tussen leven en dood. Ze moet het opnemen tegen een kwaadaardige tegenstander die mensen van hun ziel kan beroven. Daire leert omgaan met haar nieuwe krachten, maar wanneer ze Dace ontmoet, de jongen uit haar dromen, wordt alles anders. Is hij een van de vijanden die ze moet vernietigen?

Bestemming volgt een aantal zeer bekende paden van een young adult-roman. Een interessant maar onopvallend meisje komt in een situatie terecht waardoor ze de geheime krachten in haar moet ontdekken en de wereld moet redden. Het kan een boek zeer voorspelbaar maken maar Noël bewandelt de bekende paden in een totaal andere volgorde waardoor Bestemming ondanks herkenbare thema’s toch uniek en onvoorspelbaar blijft. Het boek leest vlot en door voorspelbare thema’s op onvoorspelbare momenten in de verhaallijn te laten plaatsvinden is het boek ook verrassend.

Noël gaat niet ver in op de liefdeslijn die het verhaal kent. Dit is een gemis omdat de dromen over de relatie tussen Daire en Dace wel erg levendig beschreven zijn. Door de langzame wijze waarop de relatie tussen Daire en Dace zich ontwikkeld wordt de relatie wel diepgaander. Toch is het onmogelijk om niet te snakken naar wat meer details en ontwikkeling van deze verhaallijn. Ook de relatie tussen Daire en aartsvijand Cade komt niet tot volle wasdom in dit boek. De strijd die Daire met Cade aangaat is eigenlijk te kort. Cade komt hierin naar voren als naïef, terwijl hij eerst als een sterke en slimme vijand wordt geportretteerd. Dit is verwarrend. Hopelijk heft Noël deze verwarring in de vervolgdelen op en komt het nog tot een echte confrontatie met Cade.

Bestemming heeft alle kenmerken van een eerste deel in een serie. Er worden veel verhaallijnen uitgezet, maar echte diepgang kent het boek nog niet. Het is echter genoeg om een verslavend concept neer te zetten. Echt uniek aan dit boek is de vele verwijzingen naar de mythologie van de Native Americans. Dit maakt het boek verfrissend en interessant. Het zorgt ook voor een diepere lijn in het verder nogal opbouwende boek.

Het eerste deel van de serie Soul Seekers is uniek ondanks zijn herkenbare thema’s, verfrissend en ontzettend spannend. Hopelijk zorgt de rest van de serie ervoor dat de verhaallijnen die in dit deel worden neergezet verder worden uitgewerkt, want dan is het ook een diepgaande serie!