Gelezen in het Engels, maar ook verschenen in het Nederlands
Een lied voor Achilles
Madeline Miller
ISBN 978 90 290 8861 9
Meulenhoff
Deze recensie is ook verschenen op Hebban.nl

Miller won voor The song of Achilles The Orange Prize 2012. Het boek werd me al een tijd aangeraden door een vriendin van me en daarom kon ik het niet laten liggen toen ik het tegenkwam vorige week in York. Vorige week zondag begon ik erin en de volgende dag was hij uit. Dit boek is fenomenabel.  Afgelopen jaar las ik slechts enkele boeken die hier aan konden tippen, maar ik denk dat Miller ook deze heeft overtroffen (Ontworteld, Queen of Shadows). Miller schreef een meesterwerk met haar hervertelling van het bekende verhaal over Achilles.

Miller vertelt het bekende verhaal van de Griekse en Trojaanse helden door de ogen van Patroclus. De lezer ontmoet hem in zijn jeugd, ziet hem opgroeien, trauma’s oplopen en uiteindelijk Achilles ontmoeten. De ontwikkeling van de band tussen de twee helden en het lot waarmee ze al op jonge leeftijd bekend zijn, vormen de basis van het verhaal. De keuzes die ze maken om bij elkaar te kunnen blijven, het uitstellen van het onvermijdelijke voor de liefde – het zijn herkenbare elementen die zo levendig zijn beschreven dat ondanks dat je weet hoe het gaat aflopen en je weet als lezer om niet te veel mee te voelen, dat je desondanks verbonden raakt met het lot van de twee starcrossed lovers en samen met ze de dood in de ogen kijkt.

De schrijfstijl van Miller is levendig en hypnotiserend, zodra je het boek hebt opgepakt kun je het niet meer neerleggen. Hoewel het verhaal bekend is, is het onder andere aan de schrijfstijl van Miller te danken dat de vertelling uniek is. Miller laat de lezer zijn ogen openen door andere kanten van het originele verhaal te laten zien waardoor je uiteindelijk tranen laat vallen voor personen die al zeker 4000 jaar oud zijn. Achilles, Patroclus, Odysseus, Helena en alle andere bekende namen komen werkelijk tot leven op een wijze die je niet voor mogelijk houdt. Miller geeft nieuwe inzichten in de karakters van personages waar we eigenlijk weinig van weten. Het verhaal wordt nooit te langdurig, onrealistisch of te zoet. Uiteindelijk past elk bekend gegeven prachtig bij elkaar in deze hervertelling.

Miller toont met Een lied voor Achilles niet alleen begrip voor de cultuur en de legendes van een tijd ver voor de onze, ook laat ze zien dat die niet zo anders hoeft te zijn. De ontwikkeling van de liefde tussen Patroclus en Achilles wordt zo natuurlijk beschreven dat je zelf verliefd word op beide personages. Herkenbare thema’s zoals, een moeder die op de relatie tegen is, een cultuur die de liefde tussen twee mannen niet 100% erkent en een partner die als minder dan de ander wordt gezien, bewijzen dat verhalen uit de Griekse mythologie ons nog steeds veel kunnen leren.

Miller heeft in woorden weten te vatten dat wat niet in woorden te vatten is. Dit emotionele meesterwerk is een bekend verhaal dat je in deze setting opnieuw en opnieuw zult willen herlezen. Dat het herkenbare thema’s voortbrengt, in een ver verleden afspeelt of het verhaal niet bij je bekend is, zal niet uitmaken. Vanaf de eerste woorden in het boek pakt Miller je vast om je nooit meer los te laten. Want zelfs nadat het boek uit is, blijf je er over denken. Het verhaal blijft malen. Het boek bevat de diepe vragen van het leven, maar ze beantwoorden hoeft niet. Ik zou een eeuwigheid stilte in acht nemen voor de beschreven helden uit dit boek. Een lied voor Achilles is een boek om nooit meer te vergeten.