Al eerder maakte ik een recensie van meerdere boeken in een serie, namelijk toen ik in een ruk City of Bones, – Ashes en – Glass las. Aangezien ik deze laatste weken helemaal heb besteed aan de Throne of Glass-serie is de logische reactie dat ik hier ook een serierecensie over schrijf. Maar ik ben bang dat ik niet objectief ga zijn… Ik kan namelijk niet anders dan het luid van de daken schreeuwen hoe geweldig deze serie is! En dat gaat tegen al mijn principes in, want als ik een recensie schrijf moet die beredeneerd zijn… Ja dus dat gaat hem misschien niet worden vandaag. In het kort ga ik een poging doen om de vier verschillende boeken van de ToG serie van Sarah J. Maas te recenseren.. Maar het komt er gewoon op neer dat je het moet gaan lezen.. Ja, nee LEES HET!

Throne of Glass

We starten de serie met een kennismaking met Celaena Sardothien een huurmoordenares met skills waar je u tegen zegt. Ze wordt door de kroonprins van het koninkrijk dat ze haat gevraagd om zijn kampioen te zijn in een gevecht om dé huurmoordenaar van het koninkrijk te worden. In het verdere boek zie je de competitie zich ontwikkelen, mysteries zich ontvouwen en krijg je steeds meer mee met het verleden van Celaena. Wat ik zo goed vond aan dit eerste deel is dat het verschillende mysteries laat zien die op de achtergrond liggen van een redelijk recht verhaal. Niet alles wordt meteen op je bord geschoven, maar je weet heel duidelijk dat er meer gaande is. Ook de menselijkheid van Celaena is een ontzettende thumbs up voor dit boek. Chocola, kleren, boeken maar ook ongesteldheid en opgroeien in omstandigheden die je niet zelf in de hand hebben passeren de revue. Celaena mag dan wel de beste huurmoordenaar zijn die er te vinden is, ze heeft zeker haar zwaktes en is niet onoverwinnelijk. De combinatie van mysterie, kracht maar ook kwetsbaarheid van dit boek is wat het boek zo goed maakt.

Throne of Glass quote

Crown of Midnight

Het verhaal gaat verder met dat Celaena de kampioen van Adarlan is geworden maar dat ze de moordopdrachten die ze krijgt niet uitvoert. Ze verdiept zich verder in het mysterie van de Wyrdmarks met behulp van haar vriendin Nehemia. Desondanks durft ze niet in vol verzet te gaan tegen de koning door haar mysterieuze verleden. Dit boek is heel belangrijk voor de achtergrond van de serie. Er worden nieuwe principes uitgelegd en er wordt ook duidelijk hoe diep de verhaallijn gaat gaan. We zien daarnaast een kleine romance en leren de gruwelijke waarheid achter Celaena kennen. Knap is dat ondanks dat dit boek voornamelijk om achtergronden draait het niet saai wordt. De kleine mysteries volgen elkaar snel op en je smacht dan ook naar antwoorden als je verder leest. Dit boek is het boek dat je het minste zal bijblijven waarschijnlijk, maar is essentieel om de latere verwikkelingen te begrijpen. Een boek dat voornamelijk een aanzet naar meer geeft, maar je die indruk zeker niet geeft tijdens het lezen!

Crown of Midnight quote

Heir of Fire

Dit boek heeft qua opzet veel gemeen met Throne of Glass. Celaena, die we nu langzaam leren kennen onder de naam Aelin, gaat wederom in training maar nu om met haar magie om te leren gaan. Dit vind ik het mooiste deel van de serie. Je leest heel veel over de geschiedenis van Aelin en volgt tegelijkertijd de verschillende verhaallijnen van personages. Hierdoor wordt het boek een stuk ingewikkelder. We maken kennis met onder andere Manon en Aedion die beide zeer fascinerend zijn vanaf het eerste moment. Hoe alle lijnen gaan samenkomen blijft nog even afwachten, maar je kan al heel duidelijk zien dat er een gigantische botsing zal ontstaan die de hele boekenwereld op zijn kop gaat zetten. Er komen zoveel krachtige figuren in dit boek voor die duidelijk overpowered hadden kunnen zijn, maar door de formuleringen van Maas dit niet worden. Thumbs up in dit boek voor de emotionele kracht die Maas in Aelin heeft weten te leggen. Zonder dat Celaena/Aelin gespleten persoonlijkheden krijgt verweeft Maas de verschillende onderdelen van haar karakter en laat ons de diepere lagen van haar persoon zien.

Heir of Fire quote

Queen of Midnight

Nu Aelin haar magie onder controle heeft en meer weet over de Wyrdmarks is het tijd om terug te gaan naar Adarlan en te kijken hoe iedereen daar vaart. Het boek laat een gigantische undercover operatie zien waar we bij veel aspecten pas achteraf uitleg krijgen. Wel is duidelijk dat Maas ontzettend goed lijntjes weet uit te stippelen die later bij elkaar komen. Ook is wederom de kracht van het verhaal hoe Maas de verschillende kanten van Aelin weet uit te schrijven. En eigenlijk elk personage realistisch weet te beschrijven, met hun eigen kanten van het verhaal, eigen realistische gevoelens die leiden tot eigen realistische daden. Dat wat er gebeurt voelt aan alsof het allemaal natuurlijk verloopt. Daarnaast weet Maas overal net genoeg hints te leggen zonder iets te verklappen maar wel op een wijze dat je het boek nooit dichtklapt. Uiteindelijk blijkt uit het einde van het boek dat het hele verhaal toch weer anders in elkaar zit als dat we dachten en dat is knap, aangezien Maas ons elk boek opnieuw een andere kant van het plot laat zien.

Queen of Shadows quote

Empire of Storms

Aankomende dinsdag komt Empire of Storms uit en als je mijn Instagram in de gaten houdt dan weet je het al: IK HEB HET BOEK AL!!!! Ik heb gisteren het ongelofelijke mogen meemaken dat ik in de boekhandel stond en de verkoper met twee exemplaren kwam aanlopen… Die waren vroeg geleverd en mochten al de verkoop in. Ik heb de hele dag lopen trillen en heb super veel zin om er in te beginnen. Nu moet ik echter eerst als een razende aan mijn thesis gaan werken want dat schiet niet op.

Empire of Storms 2

Graag hoor ik van jullie of dit een goede recensie was ondanks de korte beschrijving van elk boek en de fangirl vibes. Ook hoor ik graag of jullie nog iets anders in zulke recensies zien terugkomen en of jullie het überhaupt fijn vinden om een serie-recensie te lezen! Dat kan allemaal in de reacties. Ben jij ook zo’n Throne of Glass fan? Let me know dan kom ik met je fangirlen!